„Poveștile Bursei” la Antibiotice Iași 

Invitat Ioan Nani, CEO @ Antibiotice

Profit NEWS: Astăzi vom vorbi despre Antibiotice Iași, o companie care este un producător important, cel mai important producător român de medicamente generice și nu numai, o companie strategică pentru sistemul național de sănătate și am plăcerea să-l am alături de mine, prin Skype, pe domnul Ioan Nani, care este directorul general al Antibiotice Iași.

„Poveștile Bursei” la Profit NEWS TV - Invitat Ioan Nani, CEO @ Antibiotice Iași

Domnul Nani, aș propune să începem din poveștile bursei chiar cu bursa, pentru că poate puțină lume știe că sunteți la BVB chiar de când, practic, s-a reînființat bursa locală. Cum de ați fost printre primele companii listate?

Ioan NANI: Să ne aducem aminte că trăiesc intens acele momente. Eram directorul economic și CFO al aceste companii, undeva prin anii ’94 și am fost până în ’98, iar în intervalul ’96-’97 a început o discuție aplicată în legătură cu înființarea Bursei de Valori la București, la piețe de capital și bineînțeles că începuturile au constat în întâlniri repetate cu directori de companii, cu discuții pe tema asta. Așa că pot spune că în perioada respectivă, în aplicarea acestui proiect, o parte dintre noi am fost inițiați în întâlniri repetate la Bursa de la Londra, la Bursa de la Viena, chiar la  Wall Street în Statele Unite, unde am împărtășit din valorile piețelor de capital internaționale.

La un moment dat, am fost numit directorul general al acestei companii, ales de Adunarea Generală a Acționarilor și introdus într-un program pilot de învățat (…) și uite așa, bineînțeles din aproape în aproape, s-a fundamentat ideea mea de tânăr director al unei companii, al unei întreprinderi a statului român, să o duc pe piața de valori, pe bursa de la București. În aprilie 1997 am fost a patra sau a cincea companie din România listată la Bursa de Valori București.

„Transparență pe piața de capital”

Profit NEWS: Da, și au trecut, iată, mai bine de 25 de ani de atunci. Până la urmă ce înseamnă să fii companie listată, dincolo de faptul că trebuie să fie transparentă, să raportezi trimestrial, să ai o relație cu investitorii, ce avantaje v-a adus listarea asta la bursă?

Ioan NANI: În primul rând, ne-a creat o anumită conduită pe mediul economic, am învățat să fim mai buni, ne-am instruit mereu, pentru că nu este de aici de colo să fii mereu sub lupa analiștilor pe piața brokerilor și, bineînțeles, să te vizualizeze direct brokeri din alte piețe internaționale. Eram la New York, pe Wall Street în ’97-’98, vă dați seama era minunat să vezi indicatorii economico-financiari ai întreprinderii pe care o conduci. Sigur, ca avantaje imediate a fost translatarea numelui și renumelui dincolo de granițele naționale și creșterea notorietății companiei.

Aș vrea să spun că a fost un mijloc de capitalizare, de rezolvare a finanțărilor de capital. Nu a fost încă pentru noi chestia asta. Nu am găsit această oportunitate. Dar de ce nu, piața de capital poate fi o oportunitate printr-o serie întreagă de lansări. Putea fi piața de capital, în vremurile respective, o metodă de privatizare a întreprinderilor și eu așa am gândit-o la vremea respectivă: să fim privatizați prin bursă prin vânzarea pachetelor de acțiuni pe piața de capital. Că nu prea s-a întâmplat asta în legătură cu alte companii din România sau cu noi este un alt subiect, dar eu consider că a fost un mare avantaj faptul că noi am fost transparenți în piața de capital.

„Restructurare și reorientare strategică”

Profit NEWS: Foarte bine ați punctat. Într-adevăr, nu s-a întâmplat așa cu privatizările și bursa noastră încearcă să ajungă acolo unde îi este locul. Să sperăm că impulsul ăsta dat de listarea Hidroelectrica și atragerea și altor investitori noi va duce bursa acolo unde vrem cu toții. Hai să povestim puțin, având în vedere că se numește „Poveștile Bursei” această emisiune, cum a evoluat businessul dumneavoastră în acești ultimi 25 de ani și spre final să vedem ce pespective sunt.Că e clar că o companie, nu numai listată, dar o companie de un asemenea nivel are planuri pe termen scurt, mediu și de ce nu, mai ales lung.

Ioan NANI: De când mă știu eu în colectivitate cu această companie, cu tradiția, cu valorile ei, și mă știu de ceva vreme, întotdeauna a existat un plan pe termen scurt, unul pe plan mediu și unul pe termen lung, ca să spunem așa. Îmi aduc aminte că prin anii ’97-’98, vă povesteam mai înainte, se punea problema ca Banca Mondială să vină cu un program RICOP de reconversie și modernizare, restructurare a companiilor românești. Apăruse Fondul Proprietății de Stat.

Îmi aduc aminte că am aplicat atunci la un program de genul ăsta Phare, RICOP al Băncii Mondiale și ne-am calificat la o investiție de câteva zeci de milioane de dolari prin care am modernizat, restructurat în totalitate această companie. Eram deja într-o imposibilitate aproape (știu eu) tehnică de a mai produce. Compania, platforma absorbea 7-8 MWh, energofaga consuma foarte multă apă, energie, utilități, erau peste 3000 de angajați – 3500, era un mare poluator. Eram într-o dificultate teribilă și primul program RICOP de restructurare practic a adus o adevărată lumină și posibilitate ulterioară de a funcționa. Atunci am calificat, am revalidat această platformă, am trecut la consumuri instantanee de 1,5 – 1,6 MWh, am reașezat structural toate fluxurile de fabricație și am investit în stația de epurare.

Am reușit practic, în felul ăsta, să ne extindem în exterior, pentru că am investit mult atunci în certificate de bună practică – Good Manufacturing Practice, care prin anii ’97-’98 nici nu știam ce înseamnă această chestiune. Auzeam că firmele din exterior au reguli de bună practică, auzeam de Food and Drug Administration și chiar la Bursa de la New York, undeva în ’99, ni se spunea „dar aveți un aviz de a vinde în Statele Unite?”. Sigur pe atunci compania eșua ușor în politica de vânzări națională și internațională, avea profitabilitate extrem de scăzută.

Deja în anii 2005-2006 ne revenisem, eram un exportator important al României, eram deja un producător important pentru Sistemul Național de Sănătate și ne-am calificat cu greu la integrarea în comunitatea europeană, odată cu 01 aprilie 2007.  A fost un adevărat proiect de inițiat, de implementat împreună cu colegii mei, am rămas 1300 din aproape 3000 câți eram anterior și, bineînțeles, am creat premisa ca până în anul 2009-2010 să creștem deja de 5–6 ori cifra de afaceri și profitabilitatea.

„Calitate, prețuri, reguli de bună practică”

Ioan NANI: Dacă e să privim mai atent asupra principalelor momente traversate atunci, o să spun că au fost momente de o duritate teribilă pentru că în România intrau multinaționalele, veneau cu sutele, cu zecile peste noapte; companii cu produse pe care le înregistrau, deja circulau peste 8-9000 de medicamente generice și nu numai. Apăruse Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate (eu chiar pot să mă mândresc că sunt membru fondator al Casei Naționale și a Casei teritoriale din Iași) și trebuia mereu să rămâi acolo calificat prin prețuri, calitate și compatibilitate cu regulile de bună practică. Sigur, an după an a trebuit să investim, să învățăm ce sunt acelea standarde de calitate, asigurarea calității, am învățat să fim competitivi pe piețele internaționale.

„Reprezentanțe deschise în teritoriile ATB”

Ioan NANI: Am deschis reprezentanțe în piețe cheie, am definit teritorii ATB, abrevierea companiei de la Bursă. Perioada din 2009 până în 2020 a fost teribilă pentru că a trebuit să diversificăm nomenclatorul de produse, a trebuit să înregistrăm produse, cu studii peste tot în piețele noastre țintă, dezvoltând parteneriate prin deschiderea unor reprezentanțe în Vietnam, Serbia, Ucraina. După redresarea acestei țări, Antibiotice trebuie să fie acolo, cu produsele noastre și să ne implicăm în programe industriale. Suntem prezenți astăzi în 70 de țări cu aproape 100 de produse înregistrate.

„Învățăm să ne creștem singuri forța de muncă”  

Profit NEWS: Ați amintit de numărul de angajați. Criza forței de muncă. Ce face Antibiotice pentru retenția angajaților săi?

Ioan NANI: Noi investim mult în salarizarea angajaților, în metode moderne de management al resurselor umane, investim în sisteme motivaționale, avem sisteme de recrutare și formare profesională foarte moderne. Am înființat Academia a+ care are Colegiul tehnic a+ și Școala de afaceri a+.
Avem proiecte de colaborare cu universitățile, cu institutul Politehnic, cu liceele cu profil și program industrial. Învățăm să ne creștem singuri forța de muncă. Recrutăm oameni și, practic, 6 luni de zile îi antrenăm în Colegiul Tehnic și Școala de afaceri a+. Este o activitate efervescentă, continuă, dar am ajuns la un grad de retenție destul de important. Într-un an de zile nu se migrează de la noi spre alte companii din țară sau spre vestul Europei. Am reușit să avem o structură profesională impresionantă, avem zeci de profesii prezente pe platformă.

În ultimii 15 ani am investit mult, am dezvoltat cercetarea, avem un Centru de Cercetare (Inova a+) și vom construi un alt centru, suntem în calificare pentru fonduri europene, pentru construcția unui nou centru. Avem 120 de oameni tineri, formați în ultimii 5-7 ani care lucrează în cercetare. Acest lucru arată că suntem o alternativă, în această zonă a Europei, de formare profesională și personală a tinerilor și a celor care lucrează pe această platformă.

„Absorbția fondurilor europene e importantă”

Profit NEWS: Ați vorbit de fonduri europene. Antibiotice are proiecte finanțate prin PNRR?

Ioan NANI: Avem un număr important de investiții pentru următorii 4-5 ani. Ne gândim să extindem cifra de afaceri, care era destul de timidă prin anii 2000, ajungând astăzi la 100 milioane de euro anul trecut, iar anul acesta se duce în 120-125 milioane de euro. Dezvoltarea ulterioară a companiei va duce la o cifră de afaceri de 250 milioane de euro în anul 2030. Pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie să consolidăm încă două site-uri noi de producție. Am lansat anul trecut un site nou pe producție de topice (unguente, creme, geluri, produse dermatologice), cu o investiție de peste 20 milioane de euro.

În perspecvivă, avem 4-5 proiecte mari, în total 400 milioane de lei. Ne-am calificat la o schemă de ajutor de stat, sprijinită pe PNRR, am atras 100 milioane de lei de la Minsterul Finanțelor și împreună cu Banca Europeană de Investiții lucrăm acum la finanțarea acestei investiții și a altor 3-4, care vor fi în derulare în perioada următoare. În momentul de față avem în lucru site-ul de soluții sterile injectabile, o nouă fabrică pe platformă. De asemenea, investim pentru două stații fotovoltaice, una de 2,52 MWh care se va desfășura pe o suprafață de 3 hectare, o investiție deja începută, o alta de 1,2 MWh care este pe clădirile de pe platformă. În felul acesta, am vrea să producem între 35% și 40% din energia absorbită cu forțe proprii o parte din energia consumată pe platformă. Sunt proiecte pe care le consider angajante pentru perioada următoare.

„Digitalizăm platforma!”

Ioan NANI: Am selectat și angajat, în ultimii 5-6 ani, 700-800 de tineri, precum cei din zona IT cu care lucrăm la digitalizarea platformei împreună cu firme internaționale importante. Printr-o investiție de 10 milioane de euro vrem să ajungem, prin digitalizare, la o altfel de exprimare și să fim în conectivitate cu piețele în care trăim și cu sistemele moderne de management!

„Piața Statelor Unite absoarbe 3 luni din activitatea companiei”

Profit NEWS: Planuri mărețe, dar perfect fezabile. Investitorii se uită la acest gen de rezultate pentru a investi. Piața Statelor Unite este importantă sau îi acordați aceeași atenție ca celorlalte piețe în care activați?   

Ioan NANI: Este o directivă strategică a noastră de externalizare, de dezvoltare a piețelor internaționale. Faptul că 20-25% din cifra de afaceri este din exporturi în piața Statelor Unite nu este o întâmplare. Noi am avut această intenție încă de prin anul 2002 când am atras prima consultanță pentru standardele FDA și am lucrat cot la cot cu ei vreo 2-3 ani după care a urmat acreditarea pentru fluxurile pentru produse injectabile betalactamice. După am acreditat producția de substanțe active: Nistatina, unde suntem lideri mondiali. SUA absoarbe cam trei luni dintr-un an de producție, cam 30-40% din producția noastră ajunge în SUA pe substanțe active, cam 3-4 luni se duce spre China, iar Europa consumă diferența. Așadar, piața Statelor Unite este o piață strategică care ne aduce o profitabilitate importantă.

De peste un an de zile suntem în piața Marii Britanii, în piața Europei de Vest, în țările nordice – Danemarca, Suedia – unde ne calificăm în mod repetat pentru a vinde injectabile în majoritatea spitatelor din sistemul lor de sănătate. Vietnamul este o piață predilectă a noastră pentru că am dezolvoltat o piață de desfacere acolo în ultimii 15 ani. Asta arată că nu ne orientăm numai în economii sofisticate, ci după natura piețelor și cu anumite responsabilitate: a fi furnizorul numărul 1 de pulberi sterile injectabile pentru spitalele din Vietnam nu este o „jucărie”. Țara aceasta are 100 milioane de locuitori care au în fiecare zi nevoie de aceste tratamente în majoritatea spitalelor. Sunt ambiții profesionale, ani de zile de muncă, dar și de satisfacții, dar trebuie să fim atenți până la urmă la ce își doresc proprietarii, acționarii acestei afaceri, numită Antibiotice Iași, reglementată foarte strict de organismele din domeniul sănătății din România și de afară.

„Am învățat multe din perioadele dificile”

Profit NEWS: Cum v-a influențat pandemia?

Ioan NANI: Retroactiv, putem spune că a fost o perioadă dificilă. A fost o panică a piețelor în care acționăm, a celei de furnizare de materii prime, de contracte. Dar cu calm și alături de partenerii noștri pe care îi avem de zeci de ani pe vânzări, cât și pe sursele de materii prime, am rămas în echilibru. Am reușit să stăpânim bine producția, livrările interne și internaționale! Am argumente solide că Antibiotice a fost un partener extraordinar pentru Minsiterul Sănătății în perioada respectivă pentru că am atras imediat produse necesare în nomenclator și am susținut zi de zi aprovizionarea corectă a tuturor spitalelor, nu doar cele COVID.
Am și învățat multe, în acea perioadă am simțit că suntem o alternativă bună pentru întreaga Europă. Au apelat la noi cu comenzi fără trecerea acestora prin etapele obișnuite de achiziție pentru injectabile și, în special, anumite injectabile pentru majoritatea țărilor din Europa. Am învățat că o țară trebuie să se bazeze pe producția proprie, pe companii care pot fi numite strategice pentru sistemele de apărare și sănătate. Eu cred că ne-am calificat prin ceea ce facem la acest statut de companie strategică pentru sistemul național de apărare sau de sănătate.

„Antibiotice nu mai este compania care era în anul 2000”

Profit NEWS: Aceasta este povestea celui mai important producător de medicamente generice din România. Concluzia pe care o putem trage este că ceea ce va urma va fi poate cea mai bună etapă pentru Antibiotice privind din punctul de vedere al businessului și al investitorilor.

Ioan NANI: Așa este, ne-a luat mult să retrasăm această companie. Am plecat aproape de la zero pentru că fabrica nu mai este cea care era până în 2000. Am restructurat-o total, am redesenat-o, reproiectat-o, fiecare clădire este nouă, fiecare site este altul, până la parteneriatele internaționale și tot nomenclatorul de produse. Avem de a face azi cu o altă companie care s-a născut în ultimii 20 de ani, iar acum practic, putem investi pe o entitate restructurată, așezată, ducând-o spre progres, spre civilizație.
Abia acum amplitudinea investițiilor se va vedea prin calitatea ei, eficiența, creșterea profitabilității. Să nu uităm că am crescut de peste 10 ori cifra de afaceri, de peste 10 ori profitabilitatea și tindem să le dublăm până în 2027-2030.

Puteți urmări aici înregistrarea acestei emisiuni, difuzată pe 25 iulie 2023 pe canalul Profit NEWS TV:

Vezi toate noutatile ▸