Directorul general Antibiotrice invitatul emisiunii „Banii tai” de la TVR 1

Interviu cu dl. Ioan NANI, director general Antibiotice invitat la TVR 1  in emisiunea moderrata deMonica Ghiurco – “Banii Tai”  (07.11.2020)

Introducere
Monica Ghiurco: Astazi vom cunoaste povestea unui producator roman care a devenit recent furnizor al Uniunii Europene. O companie care reuseste, an de an, sa isi imbunatateasca indicatorii economico-financiari si sa contibuie la bugetul national. Un model de succes prin a carui multiplicare, si in alte domenii de activitate, nu am avea decat de castigat si care demonteaza mitul ca statul este intotdeauna un prost administrator.

Comisia Europeana a finalizat luna trecuta licitatia prin care asigura statelor membre stocurile de antibiotice necesare pentru cel de-al doilea val al pandemiei iar castigatorul licitatiei este o companie romaneasca din Iasi. Este genul de stire care, de regula, trece neobservata printre atatea probleme. Dar aceata performanta nu este intamplatoare. Acest producator roman asigura necesarul intern de consum, dar si vinde in multe alte tari de pe intreg globul. Ne explica directorul general al companiei, dl Ioan NANI, cel care conduce compania de 22 de ani.

Ioan NANI: Acum 2 luni am castigat licitatii similare in Statele Unite, practic furnizam medicamentatie injectabila beta-lactamică tuturor spitalelor din Statele Unite. De asemenea, am castigat o mare licitatie in la Londra si furnizam Marii Britanii 1,5 milioane de flacoane incepand cu data de 15 iunie. Cea mai recenta licitatie castigata este cea organizata de Directoratul pentru Medicamente si Hrană al Comisiei Europene, care isi asigura in felul acesta, un stoc de rezerva pentru tarile comunitare in cazul in care vor exista valuri/manifestari diferite ale acestei pandemii cand inca este controlabila.

A trebuit sa ne calificam clar ca termen de livrare, ca termen de valabilitate al produsului, din punct de vedere al calitatii precum si ultima conditie, pretul. Dincolo de tara noastra, nu se pune accent in primul rand pe pret, ci pe calitate si valabilitate, de eficacitate si eficienta medicamentului in tratament. Pretul este o conditie pe care oricum trebuie sa o indeplinesti pentru ca nu esti singurul producator in lume care doreste sa isi vanda produsul. Pretul cu care am castigat licitatia a fost unul de „bun simt”. Daca veti asculta cu maxima atentie cam cu ce preturi se aduc anumite produse pentru tratamentul pandemic, veti ramane descumpaniti. Ce se intampla acum este o mare oportunitate. Si sunt companii care traiesc din aceste oportunitate care sunt inseamna  speculatie, orientare, iar marea majoritatea a firmelor de produse farmaceutice, unele din ele chiar foarte mari, se orienteaza foarte bine in aceasta perioada. Si pana la urma acesta le este rolul: sa vina cu noi produse, sa vina cu noi tehnologii, sa vina cu vaccinuri, sa vina cu ce este oportun in aceasta perioada sa faca bine oamenilor.
Oare noi ca romani avem vreo oprotunitate in aceasta pandemie?

Trebuie sa faci ceea ce stii tu cel mai bine!

Banii Tai: Au romanii vreo sansa in aceasta piata turbulenta?

Ioan Nani:  In mod sigur da! Trebuie sa te orientezi clar si sa faci ceea ce stii tu cel mai bine! Pentru ca daca acuma incerci sa gasesti solutii imediate, s-ar putea sa te impiedici, sa gresesti si sa revii. Ce stiu eu sa fac cel mai bine in aceasta perioada?  Noi, la Antibiotice stim sa facem cel mai bine aceasta medicamentatie antiinfectioasa, antibacteriana, antifungica, care, in tratamentul asociativ cu alte medicamente, unele clasice de cand lumea, fac bine in aceasta nenorocire pe care a adus o noul Coronavirus. Iar Amoxicilina cu clavulanat de potasiu, ca inhibitor a unor beta-lactamaze (enzime pe care bateriile si fungii le produc), este de departe unul dintre cele mai folosite medicamente folosite in tratamentele antiinfectioase. Fiecare dintre noi trebuie sa faca ceea ce stie cel mai bine si sa ofere preturi de bun simt atunci cand economia cere lucru acesta, iar cum situatia o cere.

Banii Tai:  Producatoul roman de care vorbim astazi are o poveste de succes destul de rara in peisajul economic de dupa 90 si dupa aventura trecerii de la economia centralizata la cea libera, de piata. Este un exemplu de valorificare a unui brand mostenit din alt regim politic, dar mentinut prin inovare permanenta si investitii. Antibiotice Iasi este o companie a statului roman infiintata in decembrie 1955 si a fost prima fabrica din Romania si sud estul europei care producea Penicilină. Dupa caderea regimului comunist, a trecut prin diverse tentative de privatizare si a fost printre primele societati cotate la bursa. Actiunile companiei sunt listate lq Bursa de Valori Bucuresti, la categoria premium, din aprilie 1977. Statul roman, prin Ministerul Sanatatii, detine 53% din actiuni, iar SIF Oltenia are 18,9 procente.  Este singura companie farmaceutica, care detine un flux de productie pentru pulberi sterile injectabile, primul produs fiind fabricat aici acum 65 de ani. Investitiile permanente si goana dupa piete, intr-o competitie, extrem de puternica, i-au oferit sansa nu doar de a supravietui, ci si de a porforma. Standardele de calitate, implementate pe acest flux de productie, au fost cunoscute si avizate autoritatea medicaemntului in SUA (FDA) si de cea din Europa.

Mostenirea unui brand 

BT: Ce era de pastrat din vechea intreprindere?  Ce se putea pastra?

Ioan Nani:  Un brand extraordinar, traditia si un nucleu de oameni foarte bine pregatiti si specializati, multe tehnologii si un set de produse care faceau deja istorie si pentru care exista piata. A trebuit totusi sa reinventam aproape trei sferturi din firma noastra.  Si am facut o cu pasiune si cu oameni care si astazi au ramas devotati si vin de atunci.

BT: De ce nu s-a ales praful din aceasta intreprindere cum s-a ales de multe altele? De ce aici nu a rasarit un mare mall?

Ioan Nani:  Probabil ca au facut suficiente!
Sigur, intrebarea dvs este justificata. Cum au disparut atatea companii, intreprinderi, de ce aceasta a ramas? Ne-am incapatanat sa credem ca noi suntem altceva si nu am fost de acord. E un cuvant mare si eu am curajul/tupeul necesar sa il spun. In acele timpuri erau multi tari si viteji in establishment, dar pana la urma trebuia sa dai tu cu subsemnatul si sa ii spui ca esti de acord cu procedura lor de privatizare si ca valoarea e corecta si totul e ok. Ei bine, eu nu am fost nicidoata de acord sa fac chestia asta.

BT: Au fost tentative de privatizari paguboase in ceea ce reprezenta intreprinderea in acei ani?

Ioan Nani:   E complicat sa spui cat d epaguboase puteau fi sau cat de avantajoase. Noi nu vedeam nimic bun atunci. Privatizarea facuta la ceas de seara, la un ceai, nu da bine. Si din pacate multe s-au intamplat asa.
Eu am participat in direct la multe intalniri, la nivel inalt, pe tema asta. Am mers in intampinarea privatizarii, am fost sa o caut, daca ma credeti.

BT: Deci nu v-ati opus privatizarii ?

Ioan Nani:  NU. Eu am fost peste tot aproape in lume, prezentand aceasta companie, Dar sa faci oferte de 1,5 – 2 milioane de dolari, pentru o fabrica in care lucrau 1750 de oameni, in acea perioada…(o alta provocare – de a pastra locuri de munca) o fabrica orientata spre internationalizare cu 50 la suta din cifra ei de afaceri, nu s-a parut intotdeauna o chestie de prost gust.
Se vedea clar ca nu existau intentii solide de dezvoltare, nu veneau cu planuri serioase de dezvoltare, planuri de managemet, se bazau mult pe intuitia noastra. Si am vrut sa vedem daca noi nu reusim sa o dezvoltam. In 2001-2002 am insitat mult ca aceasta companie sa nu mai fie la AVAS si sa vina la Ministerul Sanatatii. Acesta putea sa fie si acesta  actionar cu 52% din actiunile unei companii, poate intelegand astfel mai bine domeniul ei de activitate si nevoia de medicamentatie intr-o tara in reconstructie, cu sistem sanitar care trebuie reasezat, reconstruit. Cred ca au inteles si ei asta si de atunci suntem la iInisterul Sanatatii. A trebui sa mai repet inca o data gestul in anii 2009 pentru ca iar luasera compania la AVAS (ulterior AAS) si am lucrat mult atunci sa readuc compania la Ministrul Sanatatii. Nu e usor nici sa lucrezi cu mai multi ministri ai Sanatatii. Dar faptul ca noi am avut tot timpul un plan de afaceri bine chibzuit, o intentie la vedere, faptul ca am dezvoltat aceasta companie, an dupa an s-a vazut un progress, am crescut in afaceri, ne-am internationalizat, am dezvoltat noi tehnologii, noi game de produse, crescand cifra de afaceri de 6 ori.

Acest grafic pe care il vedeti aici, si pe care il am mereu in fata, ma ghideaza pe mine, e activitatea mea. Sunt indicatori din 1996 si urmaresc in fiecare an sa nu fiu sub anul anterior, urmaresc structura si echilibrele intre indicatori. E profesia mea. M-am instruit toata viata pentru asta. E ca un tablou de bord. Si ma uitam, chiar inainte de a veni dvs, ca am facut medicamente in valoare de 3.5 miliarde de dolari , de cand sunt eu aici, le-am vandut peste tot in lume. Cel putin 1 miliard de lei a fost profit, am platit cam tot atata salarii oamenilor de pe platforma, 5-600 milioane de euro am platit impozite la statul roman. Pana la urma ce am facut? Am dezvoltat o platforma industriala, care se dovedeste a fi sustenabila.Am spus deseori ca Antibiotice este singurul producator roman de medicamente, cel mai mare, sa fie clar, noi suntem romanii care luam materia prima, de la faina de grau sau scoarta copacului, si facem din ea plus valoare. Caci asta facem noi aici, sa fie clar. Aud ca au venit companii care investesc in Romania si dezvolta. Ce dezvolta?  Dezvolta produsele pe care le aduc din alte tari, le depoziteaza logistic dupa care, sub emblema unei firme cumparate in Romania, le revand in spatiul romanesc, adica le innobileaza aducandu-le de peste tot din lume. Noi nu facem asta. Noi le luam de la molecula, avand intre valorile companiei noastre conceptul “from molecule to market”. Luam molecula, o lucram impreuna cu cei de la noi din Cercetare, cream practic medicamentele la noi acasa.

Banii Tai. Socul pe care la indus Pandemia si blocarea economiilor a aratat cat de vulnerabile sunt toate lanturile de productie care incep undeva din China si se termina undeva in alta parte, trecand si prin Romania. Si atunci pentru o compania romaneasca, acest test al pandemiei, dovedeste soliditatea afacerii. Inteligenta afecerii. Ati avut porkbleme de aprovizioanre, ati simti nevoia sa schimbati anumite lanturi de productie (furnizori)

Ioan Nani:  Nu. Pana acum nu, dar asta nu inseamna ca nu pot fi in perspectiva. O afacere cum este cea pe care o prezint acum, se bazeaza si pe parteneriate strategice, bine gestionate si gandite. Personal ma cunosc cu majoritatea furnizorilor nostri. Aveam eu douazeci si patru de ani, ei ma stiu tot de atata timp. Si vreau sa va spun ca de peste tot din lume, atunci cand au fost acele subiecte de aprovizioanre, semnalele au fost: va livram, va dam! Peste tot in lume oamenii si companiile vor sa lucreze, sa colaboreze. Ma bazez pe activitati din China in proportie de 40-50% in baza mea de materii prime si aprovizionare. Am parteneriate care dureaza de 30 de ani, ma stiu cu acei oameni de cand erau tineri si cand eram si eu tanar. NU pot sa ii reneg daca stiu ca unul e din China sau din India. Nu. Eu am dezvoltat cu ei activitati durabile, ne recunoastem, ne strangem mana, ne respectam si mergem impreuna. Noi le dam Nistatina. Le dam produsele noastre finite.  E important sa fii si tu util cu ceva in aceste legaturi internationale. Nu poti sa fii doar cel care consuma de la ei pentru ca atunci esti dependent. Trebuie sa intorci ceva catre ei. Si eu le dau NIstatina, substanta activa, sa isi faca si ei produsele lor finite. Ei imi dau mie alte substante active de care am eu nevoie. La fel am parteneriate in America, in Canada, in Europa de Vest.

Banii Tai: Americanii sunt un aprtener important pentru dvs.

Ioan Nani:  Pentru noi da. In 2001, o prima inspectie dupa anii 90 a celor de la FDA a avut loc al solicitarea noastra, pentru ca ne-am droit atunci a mergem pe piata Statelor Unite, cu produsul nostru, substanta activ Nistatina, Americanii au descoperit o iar noi ne doream sa le-o  oferim pur si simplu pentru toata industria lor farmaceutica. A fost un audit cu succes si practic a fost momentul in care ne-am relansat, dupa 1990, piata internationala. Pe aceata poarta pe care scria Nistatina am intrat dupa asta cu alte produse pe piete internationale  Avem certificate de Good Manufacturing Practice care arata clar, fara tagada, faptul ca Antibiotice, ca oricare alte companii din lume care se respecta, a  implementat aici un sistem riguros al calitatii. In primul rand vindem produsele noastre injectabile, beta-lactamice pulberi sterile – peniciline, derivati de peniciline, cefalosporine, carbapeneme, ca injectabile de ultima generatie.  Unde le vindem? Peste tot! Sunt peste 80 de tari in care vindem aceste produse, Nistatina ajunge la 297 de consumatori peste tot in lume, practic nu exista tara in lume care sa nu cumpere de la noi Nistatina.

Ultimii zece ani din viata noastra au reprezentat un progres real numai in relatie directa cu pietele unde vrem sa ajungem. Trebuie sa la cunoastem, sa le intelegem,  sa avem parteneri cu care sa avem afaceri biunivoce, sa crestem impreuna. Asa reusim. Altminteri nu.

Banii Tai: Producatorul farmaceutic din Iasi este principalul furnizor de antiinfectioase pentru spitalele din Romania, dar vinde si in Statele Unite si Marea Britanie si in multe alte tari inclusive Irak, Vietnam si Yemen. Nu doar experienta si un know-how de 65 de ani au fost in acest caz premisele  succesului de piata, Au mai fost multe companii romanesti care au produis bine dar au disparut. Din motive pentru care nu ne-ar ajunge o emisiune  intreaga ca se le detaliem. Dirferenta in acest caz a facut o manegementul si utilizarea inteligenta a mecanismelor economiei de piata. O lectie de invatat pentru multe alte companii, in dificultate.

Ioan Nani:  Daca noi nu eram cotati la bursa, noi nu mai existam astazi. Stiti ce mult te obliga cand zece analisti incep sa isi spuna parerea despre  tine, si unii spun ca uite ai gresit, esti dezechilibrat pe stocuri, altul spune ca nu esti ok ca profitabilitate, celalalt spune despre active intangibile care sunt mici si nu se vad. Deja iti creaza frisoane si te duci efectiv sa te redresezi intruna. Bursa ne-a obligat sa fim transparenti. Esti listat cu toti indicatorii tai, te monitorizeaza permanent,te supravecheaza tot timpul, nu ai unde sa nu fii netransparent.
Relatia mea cu sistemul bancar este una grozava pentru ca suntem solvabili iar relationarea dintre noi si banci este corecta.pentru ca si afacerea este corecta. Sa fie clar. Jumatatea din activitatea noastra, din capitalul de lucru, este capital de lucru asigurat de banci. Asta pentru ca in sistemele capitaliste in care lucram cedezi munca ta altora,  urmeaza sa o incasezi, perioada  in carr tr finantezi din sistemul bancar, creditandu-te din sistemul bancar, pe baza de incredere, dar mai ales pe baza de bilant. Pentru ca bancile se uita periodic si se vede. Avem o dobanda extreme de accesibila. Daca simt ostilitate, schimb banca imediat, sa fie clar. Multi ma vor auzi sau vedea si vor ridica tonul spre noi in perioada urmatoare pe tema asta, sa stiti. Nu poti in lumea capitalista sa lucrezi de unul singur oricat de mult ai vrea. Nu poti pentru ca te gaseste capitalismul peste tot.

BT Si nici daor de pe piata de capital sa asteptati marile infuzii.

Ioan Nani: Nu. Pe piata de capital, o companie care are 52% din actiuni localizate undeva la MInisterul Santatitii, nu este neaparat foarte lichida pentru ca doar diferenta de 48% este lichida pe piata de capital. Oamenii isi vand de la unul la altul, fondurile de investitii speculeaza actiunile periodic. Sunt 40-500 mii de actionari persoane fizice care vand si cumpara actiuni au uitat ca le au. Numai acea parte este lichida. Ca sa iti faci mari strategii de capitalizare de pe bursa, este complicat. Numai daca pachete de la MInisterul Sanatatii ar circula pe bursa si atunci ai putea face diverse strategii. Dar numai si faptul ca am spus acum pachete de actiuni va naste intrebari: ce am vrut sa lansez acum?  Ideea ca pachete ale statului pot circula pe bursa? Da! Si o voi sustine intotdeauna. Am icneput aceasta discutie in 2003, am dus-o la nivel de prim-ministru in 2005-2006. M au pus pe liber in 2008-2009 ca sustineam prea mult bursa ca principiu de privatizare, m-am intors dupa 2009 dupa 6-7 luni. Si am zis eu ca, dupa atata timp, au trecut iata 11 ani, ar trebui sa discutam din nou principiu acesta. In ultimele luni se discuta foarte mult sa facem mai mult in Europa ca sa nu depindem de China de India. Daca te gandesti asa, fiecare tara ar trebui sa gaseasca un program riguros  de industrializare, de dezvoltare si atunci pe fondul acesta cred ca numai la o privatizare nu te gandesti.
Dar daca te gandesti ca acelasi timp companii mari, stiu cateva nume,  vor sa isi relocheze productia, oare unde ar fi benefic sa o faca? O fuziune pe platforma asta care sa devina un HUB de afaceri pentru Europa. Pentru ca aici ai de toate: specialisti, laboratoare de controlul calitatii, ai laboratoare de asigurarea calitatii, de calificare a spatiilor de productie, de validare a proceselor de fabricatie, ai cercetre aplicativa. Ai de toate aici. Ai teren la dispozitia lor. Avem 40 de hectare. Am fost foarte doriti chiar din acest punct de vedere. Uite ca sunt o mare oportunitate acum.

Ma adresez aproape direct unor companii. Port periodic discutii cu lideri acestora. Vor sa isi relocheze productia din China, vor sa vina in Europa, le ofer cu mult drag eu, deocamdata, dar poate sa o faca statul sau consiliul de administratie. Este loc aici sa te relochezi cu productia pe care nu o gasesti la noi. Sa o facem in colaborare. Deci o privatizare in perspectiva prin aceasta fuziune de capitaluri, fuziune tehnologica, si asa mai departe, este posibila. Dar vedeti la ce nivel ridicam discutia acum si de unde am plecat? Cu milionul jumate si cheta facuta seara la carciuma si despre ce discutam acum: fuziuni, relocari, tehnologii si asa mai departe.

Emisiunea „Banii tai” din 07.11.2020  se poate urmari aici

 

Vezi toate noutatile ▸